Meny Stäng

Hur du motiverar dig själv för träning

Det är inte lätt att bryta invanda mönster, men det går. Att komma igång med regelbunden träning är nog den vanligaste livsstilsändringen som folk i allmänhet kämpar med, liksom att ändra kostvanor. Därför kan det vara bra att veta hur hjärnan fungerar för att lyckas med sina mål.

Motivera dig för träning

Svårt att komma igång med träningen? Gör så här

Hjärnan är lat och gillar rutiner och (o)vanor. Att ändra sin livsstil en gnutta kan därför vara en stor utmaning som många inte klarar av. I det fallet är hjärnan din värsta fiende, men med rätt verktyg kan du tämja den så att den lyder dig.

Kom överens med din hjärna

Oavsett vilken livsstilsändring vi ska göra kan det vara en stor utmaning att komma igång och hålla fast vid nya vanor. Det beror inte på att de nya vanorna är särskilt svåra att utföra, utan på att hjärnan är extremt envis och lat. Därför måste man ta hänsyn till det när man vill ändra sin livsstil med flit. Gör så här för att muta hjärnan och få den att lyda:

  • Få motivation. För att komma igång med exempelvis träning måste hjärnan ha en anledning till det. Viljan kan komma från alla möjliga håll och kanter, men den bästa drivkraften kommer inifrån. Ju ytligare anledning att komma igång, desto mindre motiverad blir du. Men ju större och viktigare anledning det finns för förändring, desto större är sannolikheten att lyckas och vilja förändra sin situation. Se därför till att motivationen grundar sig i en stark och betydelsefull orsak – om en sådan inte finns, hitta på en!
  • Sätt små träningsmål att uppnå och ta det lugnt och ödmjukt i början.

  • Börja smått. Hjärnan vill känna att den vinner något på att utföra en uppgift. Den vill helt enkelt ha en belöning för mödan. Om du sätter upp för stora hinder i början kommer hjärnan garanterat att demonstrera. Sätt hellre upp löjligt små mål att uppnå och ta det lugnt och ödmjukt i början. När hjärnan har vant sig vid det kan du trappa upp det.
  • Belöna hjärnan. När du har gjort något som går i linje med din nya livsstil, exempelvis ett träningspass, är det viktigt att du belönar hjärnan efteråt, så att den kopplar ihop den händelsen med något positivt. Efter dina första 5-10 träningspass kan du belöna dig med din favoritglass, pizza eller godis. Det kan låta kontraproduktivt utifrån ett hälsoperspektiv, men allt handlar om att få hjärnan på sin sida och att skapa en hållbar och långsiktig vana. Med tiden kommer hjärnan lära sig att tycka om träningspasset och då behövs inga yttre belöningsformer. Att träna kommer då bli en naturlig och självklar del av din vardag.