Meny Stäng

Hälsofördelar med att ta promenader

Att röra på sig lite varje dag har bevisade positiva effekter på hälsan, både vad gäller det psykiska och det fysiska välmåendet. Genom att ta dagliga promenader kan man enkelt få ta del av flera fördelar som motionen för med sig, det behövs inga längre sträckor eller något högre tempo. En halvtimme om dagen är tillräckligt för att ge effekt.

hälsofördelar med att ta promenader.

En positiv inverkan på kropp och själ

Vid motion frigörs flera ämnen och hormoner som har positiv inverkan på kropp och själ. Neuroner är exempel på ett ämne som frisätts vid promenader vilket fungerar stressreducerande och du känner dig gladare. Produktionen av hormonet melatonin stimuleras när man promenerar, något som har en stor inverkan på din sömn. Vid en bättre melatoninproduktion kan du somna snabbare när du har lagt dig, du får en djupare sömn och sover inte lika oroligt, något som lägger grunden för hela ditt välmående.

Dagliga promenader kan även minska risken för att drabbas av både bröstcancer och tjocktarmscancer. Vid aktivitet stimuleras tarmarna vilket främjar en normal tarmfunktion, detta minimerar risken för förstoppning och i längden tjocktarmscancer.

Dagsljus och D-vitamin

Att ta sina promenader utomhus gör att du även exponeras för dagsljus och D-vitamin. Dessa två komponenter har en avgörande roll för vårt psykiska mående och kan förhindra bland annat depressioner och nedstämdhet. Vidare kan promenader motverka genetisk fetma då generna som bidrar till viktökning kan få halverad påverkan på kroppsvikten. Rörelse och aktivitet bidrar även till minskat sötsug, framförallt choklad, vilket i sig även är positivt ur ett viktperspektiv. Genom att öka tempot på promenaderna kan det vara ett effektivt sätt att gå ned i vikt på för den som är överviktig. På så sätt kan även leder, hjärta och blodkärl bli avlastade vilket i sin tur förebygger en rad olika sjukdomar och besvär, såväl kroniska som övergående. Samtidigt förebyggs åderbråck då blodcirkulationen stimuleras och hålls igång vid promenader. Även skelettet förstärks när det utsätts för belastning och påfrestning.

ta en hälsosam promenad med din hund

Promenader har generellt en förmåga att förlänga den genomsnittliga livslängden och risken att dö en förtidig död minimeras.

För att få ut så mycket som möjligt av sin promenad kan man gärna variera såväl underlag som tempo, längd och sträckor. En promenad i skogen skänker mer välmående än en promenad i stan, samtidigt som skogsterräng bjuder på ojämnt underlag och höjdskillnader, något som i sig kan öka din puls och bidra ytterligare till en friskare kropp. Unna dig en promenad om dagen mellan 30-60 minuter för att få ta del av alla dessa fördelar.