Meny Stäng

Förslag på nyttiga frukostar

Till skillnad från lunchen och kvällsmaten äter de flesta samma sak till frukost dag ut och dag in. Det beror oftast på att man inte har orken eller tiden att planera eller laga något annat än det vanliga på morgonen när man precis har vaknat eller ska stressa iväg till skola eller jobb. Därför kan det göra stor skillnad för hälsan om man ändrar frukosten till det bättre.

Blåbär är nyttigt.

Gör dagens första måltid till den bästa

Många hoppar över frukosten, vilket är helt okej. En del blir inte hungriga förrän några timmar in på dagen och en del mår illa på morgonen. Att äta frukost ska inte vara något obehagligt, utan snarare något att se fram emot. Om du däremot tillhör dem som inte klarar dig utan frukost på morgonen, kan du få inspiration till nyttiga frukostar här nedan.

Ändra frukosten och gå ner i vikt

Att börja dagen med en dålig frukost varje dag, år ut och år in, är något som märks på vikten och hälsan. Dessutom präglas troligtvis resten av dagen av vad vi åt till frukost och kan skapa ett ohälsosamt mönster. För att starta dagen på ett bra sätt kan du välja att äta något av det här:

  • Ägg
  • Fet yoghurt med bär och honung
  • Müsli baserat på mycket nötter, frön och havregryn
  • Gröt på bovete eller havregryn med frön och/eller nötter och fet mjölk
  • En smoothie med bär, fet yoghurt och en skvätt grädde

Den vanligaste frukosten brukar bestå av en smörgås och ett glas juice eller en kopp kaffe. Det är inte fel att äta smörgås till frukost, men undvik att enbart äta mackor. Kombinera hellre ovanstående tillsammans med en smörgås för att hålla dig mätt längre. Det är fett och protein som håller dig mätt bäst och mackor består mestadels av kolhydrater, som mättar dåligt och som bara genererar mer hunger och sötsug.

I dryckesväg är det bra att försöka undvika juice direkt på morgonen. Det är väldigt surt och det är inte säkert att magen tål det på tom mage. Ett glas juice innehåller dessutom en hög koncentration av kolhydrater. Försök istället att dricka något som är mer neutralt för magen, exempelvis iste eller vatten med en skiva citron eller apelsin.

Hur mycket du ska äta till frukost är upp till dig och vad du behöver. Alla är olika och behöver olika mycket näring. Ät tills du blir mätt och njut av din nyttiga frukost.